ipc

IPC

Het International Primary Curriculum (IPC) is een internationaal curriculum voor de zaakvakken en een deel van de creatieve vakken. De onderdelen, zoals samenwerkend leren, creativiteit ontwikkelingen en andere vaardigheden die zo belangrijk zijn bij het leren in deze 21st eeuw zijn allemaal verwerkt in het IPC.

Het IPC is thematisch opgebouwd. De units duren gemiddeld vier tot acht weken. In elke IPC unit wordt gebruik gemaakt van een structuur die het leren van kinderen optimaal ondersteunt. Zo begint elke unit altijd met een startpunt om de kinderen enthousiast te maken en wordt er vervolgens bij de kennisoogst gekeken naar wat de kinderen al weten en wat ze willen leren.

Elke IPC unit is ontworpen om kinderen verbanden te laten leggen bij het leren. De onderlinge verbanden tussen de onderwerpen in iedere unit helpen de kinderen te begrijpen dat de zaakvakken zoals geschiedenis, techniek aardrijkskunde en natuurkunde wel aparte vakken zijn, maar impliciet ook verband met elkaar hebben. Een belangrijk onderdeel is de internationale dimensie die bij het IPC tot uitdrukking komt. Kinderen zullen veel leren over de wereld en wat de verschillen en overeenkomsten zijn met hun eigen taal, cultuur en land.

WereldKidz Dolfijn is een echte voorloper op het gebied van IPC. Al langer dan vijf jaar werkt de school mede onder leiding van Erika Kerver aan IPC. Erika Kerver is nu ook implementatiebegeleider voor vier andere scholen binnen WereldKidz samen met Karen Peters (projectleider IPC en directeur WereldKidz Bongerd en WereldKidz Anne Frankschool). De scholen die nu samen IPC implementeren zijn: WereldKidz Bongerd, WereledKidz Meent, WereldKidz Op Dreef en WereldKidz Mozaïek. De teams van deze scholen hebben gezamenlijke studiedagen en wisselen hun ontwikkelde materialen uit.

Kijk ook voor meer informatie op www.ipcnederland.nl.